Transformacja układu komunikacyjnego w śródmieściu
Przedsięwzięcie zakłada wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum miasta na obszar wzdłuż torów kolejowych oraz budowę węzła multimodalnego - Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego.
Szczegółowy zakres przedsięwzięcia:
- Przebudowa istniejącego układu drogowego ulicy Towarowej (1 etap) i ulicy Tama Kolejowa (2 etap);
- Przeprowadzenie nowej ulicy, na północ od Dworca autobusowego, łączącej ulicę Przemysłową z przebudowaną ulicą Towarową. Ponieważ ulica ta stanie się teraz faktycznie nowym głównym dojściem i dojazdem z Centrum Leszna do Zintegrowanego Węzła Przesiadkowego – powinna to być atrakcyjna i przyjazna aleja z dwoma rzędami drzew;
- Budowa Zintegrowanego Węzła
Po wschodniej stronie torów kolejowych czyli od stronny Centrum miasta projektuje się jego główną część. Obejmie on teren zawarty między torami kolejowymi na zachodzie, istniejącym Dworcem autobusowym na południu, zabytkowym zespołem Młynów na wschodzie oraz rejonem dawnego przejazdu przez tory bocznicy kolejowe na północy. Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy ma obsługiwać następujące formy ruchu:
- kolejowy – poprzez wschodnie wyjście z tunelu dworcowego,
- zamiejscowy autobusowy – typu „PKS”, powiązany z istniejącym dworcem autobusowym,
- autobusowy komunikacji miejskiej,
- taksówkowy,
- indywidualny ruch samochodów osobowych, parking typu Park & Ride,
- obsługą samochodową typu Kiss & Ride,
- ruchu rowerowy i podobny, np. hulajnogi elektryczne, łącznie z zapewnieniem możliwości parkowania,
- ruch pieszy.
Szczegółowy zakres prac:
- Budowa parkingu typu Park & Ride z 58 stanowiskami postojowymi dla samochodów osobowych, w tym 4 miejsca dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Do zachodniej strony Park & Ride przylegają boksy rowerowe z 25 zamykanymi skrytkami (ażurowymi), w których można pozostawić rower lub hulajnogę.
- Zlokalizowanie w historycznym budynku hali magazynowej ekspedycji kolejowej funkcji związanych z obsługą podróżnych (np. handlowe, gastronomiczne, toaleta publiczna, pomieszczenie do karmienia i przewijania niemowląt).
- Budowa, naprzeciwko historycznej hali magazynowej, małego placu dla pieszych z przyległą funkcją Kiss & Ride. Przy skrzyżowaniu ulicy Towarowej z powstałym tutaj nowym placem dworcowym planuje się rozdzielenie ulicy Towarowej na dwa pasy ruchu.
- Na południe od wyjścia z przejścia podziemnego dawna wiata kolejowa ma służyć jako wiata podwójnego przystanku autobusów komunikacji miejskiej (MZK) oraz przystanku autobusów zamiejskich (PKS). Pod tą wiatą planuje się lokalizację parkingu rowerowego z 44 stojakami rowerowymi typu odwrócona litera „U”. Umożliwią one zaparkowanie 88 rowerów. W pobliżu parkingu rowerowego powinna zostać ustawiona podręczna samoobsługowa rowerowa stacja naprawcza. Wskazane byłoby też umieszczenie tutaj stacji wypożyczania rowerów miejskich, ewentualnie także hulajnóg elektrycznych.
- Informacyjne tablice świetlne o zmiennej treści (system ITS) informujące o rozkładach jazdy pociągów, autobusów komunikacji zamiejskiej (PKS) i miejskiej (MZK) oraz automaty biletowe na różne środki transportu.
- Naprzeciwko przystanków autobusowych planuje się skwer, jako miejsce spotkań, oczekiwania i odpoczynku podróżnych. Dwie jezdnie ulicy Towarowej na wschód od skweru oddzielone są pasem rozdziału szerokości 6 m.
- Po zachodniej stronie południowego odcinka ulicy Towarowej, przy torach kolejowych, planuje się drogę rowerową, a po stronie wschodniej, wzdłuż placu manewrowego autobusów PKS - chodnik.